استارتاپ استودیو چیست؟

منتشر شده 2 خرداد 1400 0 دیدگاه نویسنده مطلب: مهدیه فراهانی

به محض شنیدن اسم نارون از ما می‌پرسند که استارتاپ استودیو چیست؟ پاسخ کوتاه این است که استارتاپ استودیو شرکتی است که شرکت‌های دیگری می‌سازد. مدت زیادی از شکل‌گیری اولین استارتاپ استودیو نگذشته است، حتی در  سال ۲۰۱۳ که ایجاد استارتاپ استودیوها سرعت گرفت هنوز رویکرد استانداردی برای این مدل تجاری تدوین نشده بود اما اکنون که بیش از ۵۶۰ استارتاپ‌استودیو در سراسر جهان فعالیت می‌کنند مدل تجاری این کسب‌وکار در دسترس است. سرعت شکل‌گیری استارتاپ استودیوها از این جهت فزاینده بود که سرمایه‌گذاران بهروری سرمایه را در استارتاپ استودیوها یافتند چرا که این مدل کسب و کار احتمال موفقیت کسب‌و‌کارهای نوپا را به شکلی خارق‌العاده افزایش داده است.

 

چرا استارتاپ استودیو ایجاد شد؟

همه ما می‌دانیم که اکثریت کسب‌وکارهای نوپا شکست می‌خورند و باید در مورد چگونگی ایجاد این شرکت‌ها بازنگری کنیم. تخمین زده می‌شود که بیش از ۹۰ درصد استارتاپ‌ها در مراحل ابتدای شکل‌گیری شکست می‌خورند و بین ۲۰ تا ۳۴ درصد از این شرکت‌های نوپا نیز در دو سال ابتدای تاسیس خود تعطیل می‌شوند، تنها ۲۵ درصد از کسب‌و‌کارهای نوپا ۱۵ سال پس از ایجاد هنوز پابرجا هستند. ولی چرا؟ سرمایه‌گذاری مالی به تنهایی موفقیت استارتاپ‌ها را تضمین نمی‌کند و در نتیجه باید متفاوت از سایر سرمایه‌گذاران، مراکز رشد و شتاب‌دهنده‌های موجود عمل کنیم.

در مدل استارتاپ استودیو نگرانی‌های اولیه آغاز کسب‌وکار برطرف شده است، با سرمایه‌گذاری در چند مرحله ابتدای رشد و بهره گرفتن از مشاوره خبرگان کسب‌وکارها، بالا رفتن از پله‌های ابتدایی مسیر شکوفایی استارتاپ به سرعت و با موفقیت طی می‌شود. استارتاپ استودیوها نسبت به شتابدهنده‌ها این مزیت را دارند که تیمی فعال در حوزه کاری مشخص و دارای تجربه در راه‌اندازی کسب‌وکارها، ایده‌های اولیه را ارائه می‌دهد و با اطمینانِ سرمایه‌گذاران نسبت به این تیم خبره، سرمایه چند مرحله ابتدایی فعالیت تامین می‌شود. ریسک مسائل فنی، مجوزها و مشکلات بازار کار نیز با توجه به یکسانی حوزه کاری فعالان باسابقه یک حوزه کاری کاهش می‌یابد. به همین جهت است که احتمال موفقیت یک استارتاپ که در استودیو شکل گرفته حدود ۵۰ درصد است درحالیکه اگر خارج از استودیو شکل بگیرد۹۰ درصد احتمال شکست دارد.

 

استارتاپ استودیو فراتر از شتابدهنده‌ها

چیزی که استارتاپ استودیو را از انواع مراکز رشد، شتابدهنده‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری متمایز می‌کند دانش استودیویی است. ما معتقدیم که دانش استودیویی ارزشمندتر از سرمایه مالی است. هر بار که درباره ایده‌ای تازه تحقیق می‌کنیم، راهکار حل مشکلی را می‌یابیم، کسب‌وکاری راه‌اندازی می‌کنیم، موفقیتی را تجربه می‌کنیم و از شکست‌های خود می‌آموزیم، دانش استودیویی در سازمان ما شکل می‌گیرد. دانش استودیویی عصای جادویی ما است که در راه‌اندازی و رشد سریع کسب‌وکارهای نوپا کمک‌کننده است و همزمان با رشد استارتاپ‌های مختلف این دانش استودیویی نیز فربه‌تر شده و ما را برای ایجاد کسب‌وکارهای بعدی توانمندتر می‌کند.

در فرآیند ساخته شدن یک استارتاپ «اجرا» همه چیز است؛ یک ایده توانایی اصلاح کل جهان را دارد ولی تا به مرحله اجرای موفق نرسد این قابلیت اجرایی نمی‌شود، درحالیکه سرمایه‌گذاری مراکز رشد و سرمایه‌گذاران خطرپذیر به سرمایه‌گذاری و منتورینگ در سطح بالای کسب‌وکار نوپا محدود می‌شود، استارتاپ استودیو فضایی ایجاد می‌کند که همۀ تیم در کنار کسب‌وکار رشد کنند و همین موضوع مراحل اجرا و پیاده‌سازی کل فرآیند شکل‌گیری و توسعه را ارتقا داده و تسریع می‌کند، موفقیت یک تیم کسب‌وکار با شناسایی و پرورش ایده‌های جدید کارآفرینی محقق می‌شود، راهنمایی، طراحی، شکل‌گیری استراتژی و بهبود آن، سرمایه گذاری و بازاریابی مناسب همه مراحلی است که در استودیو بارها و بارها طراحی و اجرا شده و نواقص و مشکلات آن رفع می‌شود و هر بار این مراحل سریع‌تر و بی‌نقص‌تر از قبل اجرا می‌شود

 

 

کسب‌و‌کاری سازنده کسب‌وکارها

نارون بر روی تحقق ایده‌های نوین و تبدیل آن به کسب‌وکارهای پیشرو در بازار متمرکز شده است. ما هم همانند استارتاپ‌استودیوهای دیگر در جهان از ایده‌ها آغاز می‌کنیم. فرآیند تبدیل ایده به کسب‌وکار در هر کسب‌وکاری یکبار رخ می‌دهد ولی در استارتاپ استودیوها ایده‌سازی، کشف راهکارهای جدید و راه‌اندازی کسب‌وکار فرآیندی استاندارد و تکرارپذیر است.

ما در استارتاپ استودیو نارون با توجه به تجربه‌های گذشته ایده‌های جدید را اعتبارسنجی و مسائل مشترک را شناسایی می‌کنیم. هم‌افزایی ایجاد شده از تکرار فرآیند ساخت یک کسب‌وکار کمک بزرگی برای موفق شدن کسب‌و‌کارهای بعدی است. استارتاپ استودیو شانس موفقیت ایده‌ها را به کمک توان تشخیص فعالان اکوسیستم افزایش می‌دهد. اگرچه استارتاپ استودیوها مشابه شتابدهنده‌ها از طریق آموزش و منتورینگ و استفاده از منابع مشترک، رشد یک استارتاپ را تسریع می‌کنند؛ با این حال، تفاوت‌های قابل توجهی بین این دو مدل و نحوه پشتیبانی آن‌ها از استارتاپ‌های جدید وجود دارد. استودیوها خیلی زودتر از شتابدهنده‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. حتی خیلی زودتر از شکل‌گیری یک کسب‌وکار، از مرحله ایده اولیه.

 

آمار تعداد استارتاپ استودیوها

 

شیوه کار استودیوها

استارتاپ استودیوها به جای پذیرش شرکت‌های نوپا در مراحل اولیه ایده‌های اولیه‌ای را ارائه و یا دوباره مطرح می‌کنند که برای توسعه و گسترش آن مجهز به تیمی از سازندگان و گردانندگان هستند. به دلیل اطمینان یافتن از توانایی کافی در گسترش یک کسب‌وکار  بسیاری از استارتاپ استودیوها ایده‌های داخلی تولید می‌کنند تا ایده مطابق تخصص و توانایی کارآفرینان استودیو و توان و تجهیزات و کارمندان آن باشد، مراحل بعدی گسترش استارتاپ به سرعت طی شده و با رشد کافی امکان خروج آن از استودیو مهیا می‌شود.

با توجه به منابع و نیروهای یک استودیو تعدادی استارتاپ شکل گرفته و رشد می‌کنند بنابراین یک استودیو هر لحظه استارتاپ‌های مختلفی را درون خود توسعه می‌دهد. روند شکل‌گیری، پرورش و خروج استارتاپ‌ها بارها و بارها تکرار شده و استارتاپ‌استودیو همواره آفریننده کسب‌وکارهایی است که اگرچه در موفقیت آن‌ها نقش پررنگی دارد ولی پس از گذشت چند سال آن‌ها را به رشد آزادانه تشویق می‌کند. ما در نارون نیز چنین شرایطی مهیا کرده‌ایم و با توسعه کسب‌وکارهای نوپای مالی در رشد و بالنده شدن همراه آن‌ها هستیم.

 

چرا حضور در استارتاپ استودیو سودمند است؟

یک استودیو فرصت‌هایی را برای کار همزمان روی ایده‌ها و پروژه‌های مختلف فراهم می‌کند. اگر یک شرکت نوپای تازه تاسیس کنید، هرچقدر که ایده ناب و توان بالایی داشته باشید، باز هم تمام تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد قرار داده‌اید. ولی در استودیو چالش و مزایای کار در یک استارتاپ برایتان مهیا است در عین حال که طیف وسیعی از شرکت‌ها درآمد و سهام کل شرکت شما را تامین می‌کنند. این تطبیق‌پذیری نگرانی‌ها را کاهش می‌دهد و احتمال موفقیت مجموع استارتاپ‌هایی که در استودیو حضور دارند افزایش می‌یابد زیرا اگر یک شرکت شکست بخورد یا دچار بحران شود گزینه‌های زیادی همچنان وجود دارد.

ساختار استودیو متمرکز نیست، برای مثال ما در نارون یک ساختار توزیع شده داریم که افراد توانمند در این ساختار سهامدار محصولات می‌شوند و کسب‌وکارهای مستقلی می‌سازند. استقلال و آزادی عمل یکی از مهم‌ترین عوامل رشد سریع است، چابکی ناشی از این استقلال سرعت رشد را چند برابر می‌کند، استودیو مانند سایر شرکت‌های متمرکز این آزادی را مختل نمی‌کند بلکه آن را ارزشمند می‌داند و فضای کار آزادانه‌ای برای هر استارتاپ فراهم می‌کند.

 

همکاری با نارون

می‌خواهید با ما کار کنید یا ایده‌ای تازه دارید؟ ما همیشه به دنبال افراد با استعداد برای کار بر روی پروژه‌های هیجان‌انگیز  هستیم. در صورت تمایل برای همکاری می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید.

 

منابع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *