استارتاپ استودیو یعنی نوآوری و تحول در صنعت استارتاپ‌ها

منتشر شده 27 شهریور 1400 0 دیدگاه نویسنده مطلب: مهدیه فراهانی
Black post Banner

چرا استارتاپ استودیو ایجاد شد؟ ما انسان‌ها در ساختن و تاسیس شرکت‌ها بسیار بدعمل می‌کنیم، حتی با درنظرگیری اینکه کل اقتصاد (و جامعه) ما به آن‌ها وابسته باشد. از بین همه استارتاپ‌هایی که سفری جاه‌طلبانه را برای تغییر جهان آغاز می‌کنند،
تنها حدود یک درصد از استارتاپ‌ها موفق به جذب سرمایه‌گذار می‌شوند که از این یک درصد، فقط ۱۰ درصد آن موفق به ایجاد بازده برای سرمایه‌گذاران خود می‌شوند.

از آنجایی‌که جهان روزبه‌روز در حال پیچیده‌تر شدن و ایجاد و ارائه ایده‌آل‌های جدید به انسان‌ها است، نیاز به استارتاپ‌ها برای کمک به حل مشکلات این جهان بیشتر به چشم می‌آید، پس باید در نحوه ایجاد شرکت‌های نوآورانه و بدیع، نوآوری و خلاقیت داشته باشیم. میزان موفقیت پایین استارتاپ‌ها حتی در محیط‌های تجاری مطلوب و با برنامه، حتی باسابقه‌ترین سرمایه‌گذاران و بنیان‌گذاران را بر آن داشته است تا در روش‌های خود برای ایجاد شرکت استارتاپی بازنگری کنند. برخی حتی راه‌های کاملاً جدیدی برای ایجاد و حمایت از پروژه‌های خود به کار گرفته‌اند، استارتاپ استودیو یکی از بارزترین این موارد است.

 

ویژگی‌های استارتاپ استودیو

استارتاپ استودیوها مراکزی هستند که با تأمین نیروی انسانی مستعد، داده‌ها و منابع مالی مشترک، کار تولید استارتاپ‌ها به‌طور پیاپی را بر عهده ‌دارند. تفاوت استارتاپ‌هایی که در استودیو شکل می‌گیرند و آن‌هایی که مستقل تشکیل می‌شوند در روش توسعه استارتاپ استودیو است. در استودیو گروه‌ها روی ایده‌های مختلف کار می‌کنند تا به بهترین ایده برای توسعه برسند. برعکس این موضوع هم می‌تواند صدق کند. درواقع گروه‌های مختلف می‌توانند بر روی یک ایده کار کنند تا اینکه بهترین گروه برای پیاده‌سازی آن ایده‌ای که در استودیو تولیدشده شکل بگیرد.

بیشترین پیشرفت در زمینه استارتاپ استودیوها، در بیرون از ایالات‌متحده در حال وقوع است، تا جایی که اروپا در ۳ سال گذشته از نظر تعداد استودیوها با ایالات‌متحده برابر شده است.

این شتاب و نتایج موفقیت‌آمیز استودیوهای استارتاپی بیش‌ازپیش موردتوجه رسانه‌ها قرارگرفته است. اینترنت در حال حاضر مملو از مقالاتی در مورد استودیوهای استارتاپی است. موضوعی که روزگاری تنها موضوعی ویژه برای رسانه‌های فناوری بود، اکنون به موضوعی مکرر در رسانه‌های اصلی تبدیل‌شده است.

 

۱- اشتراک منابع

استارتاپ استودیوها این امکان را دارند که یک منبع برای استعدادها، خدمات و فرآیندهای مرکزی قوی ایجاد کنند تا بتوانند منابع خودشان را در استارتاپ‌های گوناگون راه‌اندازی شده به اشتراک بگذارند و این کار برای افزایش شانس موفقیت آن‌ها بسیار مهم است، به‌خصوص به این دلیل که استودیوها در یک سیستم کاری در حال ظهور با استعداد محدود و بازارهای پراکنده فعالیت می‌کنند.

 

۲- کنترل

استارتاپ استودیوها از نظر میزان کنترل بر کسب‌وکارهای خود بسیار متفاوت هستند. برخی از استودیوها سرمایه‌گذاری عمده یا بالایی در کسب‌وکارهای خود دارند همچنین سطح کنترل و ارزش ویژه یک استودیو با سطح توانایی، بودجه و زمان ارائه‌ شده به بنیان‌گذاران همراه است. معمولاً، استودیوهایی که به‌طور فعال از مؤسسان برای مدت طولانی پشتیبانی می‌کنند کنترل بالاتری نسبت به سایر استودیوها دارند

 

 استارتاپ استودیو متمرکز بر صنعت

استارتاپ‌ استودیوها اغلب سالانه تعداد مشخصی بین ۳ تا ۷ استارتاپ را ایجاد و در طول ۲تا۷ سال آن‌ها را توسعه می‌دهند، فرآیند ایجاد و توسعه استارتاپ‌ها به شکل مداوم و موازی بنیانگذاران را به فکر تمرکز بر روی یک صنعت مشخص انداخته است. تمرکز استودیو بر یک صنعت برای مثال صنعت مالی یا سلامت این امکان را برای استودیو فراهم می‌کند تا منابع خود را به شکلی بهینه در اختیار استارتاپ‌ها قرار داده و همچنین در توسعه کسب‌وکار از دانش و تجربه تخصصی در بازار صنعتی مشخص استفاده کرده و شانس موفقیت را افزایش دهد.

 

استارتاپ استودیو صنعت مالی

استارتاپ استودیو نارون بر روی صنعت مالی و بازارهای سرمایه متمرکز شده است. این تمرکز به استودیو اجازه می‌دهد از تجربه متخصصانی که پیش از این در صنعت مالی موفقیت داشتند استفاده کرده و برای هر استارتاپ به صورت جداگانه روند کسب تجربه در بازار طی نشود و استارتاپ‌ها نه از پله اول که از قدم‌های بعدی وارد بازار شوند. نارون در سال ۱۳۹۹ احداث شده و با خلق ۵ استارتاپ در زمینه مالی که صنعتی رو به رشد در کشور است کار خود را آغاز کرده است.

چشم‌انداز استارتاپ استودیو نارون، توسعه و راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوپای نوآور در حوزه مالی و بازارهای سرمایه است. بنابراین نارون جوان انرژی خود را صرف خلق ایده‌هایی ناب و راه‌حل‌های نوآورانه استارتاپی برای حل مشکلات سیستم مالی کشور می‌کند.

 

استارتاپ استودیو و لزوم افزایش توجه و تأمین مالی

با توجه به اینکه موفقیت استودیوهای استارتاپی افزایش چشمگیری داشته است، این مدل نه‌تنها توجه مؤسسات و رسانه‌ها بلکه سرمایه‌گذاران را نیز به خود جلب کرده است. مانند اکثر نوآوری‌های همه‌گیر نوپا، ایالات‌متحده در تأمین بودجه استودیوهای استارتاپی پیشرو است. طی ۳ سال گذشته استودیوهای آمریکایی مانند اتمیک، بتا وورک، اکسپا، پایونر، بودجه‌ای را در محدوده۵۰ میلیون دلار تا ۱۵۰ میلیون در هرکدام از بخش‌های توسعه استارتاپ استودیوها، افزایش داده‌اند. این افزایش اشتیاق برای سرمایه‌گذاری در استودیوها شاید ملموس‌ترین اثبات مزایای مدل جدید کار باشد. ازنظر سرمایه‌گذاران، اعتقاد به استودیوی استارتاپ به معنای قرار دادن مستقیم پول خود در یک ساختار عملیاتی و بدون واسطه است که قادر به بهینه‌سازی منابع خود در بین چندین استارتاپ و محدود کردن خسارت به حوادث غیرمترقبه باشد، که این باعث ایجاد تنوع درخطر برای طراحی می‌شود. نه یک راه‌اندازی واحد و نه قالب‌های پشتیبانی سنتی (مراکز رشد، شتاب‌دهنده‌ها) نیز گاهی اوقات نمی‌توانند به‌خوبی منابع خود را بهینه کنند. به نظر می‌رسد، این مدل در سال‌های آینده به‌طور فزاینده‌ای برای سرمایه‌گذاران خصوصی محبوب خواهد بود.

 

موانع راه‌اندازی استارتاپ

انتظار می‌رود که در ۵ سال آینده شاهد افزایش بیشتر سرمایه‌گذاری در استارتاپ استودیوها باشیم. استودیوها مزیت‌های فراوانی دارند و نرخ موفقیت آن‌ها بیشتر از سایر مراکز حمایتی است درعین‌حال راه‌اندازی استارتاپ‌ها در مقایسه با استارتاپ استودیوها دارای مشکلاتی است که در زیر به چند مورد از آن اشاره می‌شود. این موانع مسیر راه‌اندازی  استارتاپ به تنهایی را دشوار می‌کند و استودیوها راه‌حلی مناسب برای حل آن‌ها هستند.

 

۱- موانع نظارتی / حقوقی

ازآنجایی‌که هر کشور قانون‌های متنوع و مخصوص به خود را دارد، این تنوع قانونی مشکلات عدیده‌ای را بر سر راه ایجاد استارتاپ‌ها به وجود آورده است. استودیوها توانایی حل مشکلات حقوقی را داشته و با فعالیت پیشین در بازار اطلاعات بیشتری در زمینه کسب مجوزها و حل منازعات حقوقی دارند.

 

۲- موانع در جذب سرمایه انسانی

این را می‌توان به‌عنوان یکی از ابعاد کلیدی برای همه استودیوهای استارتاپی، در نظر گرفت. زیرا یکی از مهم‌ترین ارزش‌افزوده‌های داشتن استودیوهای استارتاپی، تزریق سریع استعدادهای باکیفیت در سطح بالا است. ما این را عامل صنفی می‌نامیم. این امر باعث شده بازده کار در مناطق مختلف، متفاوت باشد.

جذب یک استعداد خاص به‌عنوان یک استارتاپ استودیو آسان‌تر از یک استارتاپ مستقل است. افراد زیادی هستند که می‌خواهند بخشی از چیزی بزرگ‌تر از یک مفهوم واحد باشند، و برخی این ایده را دارند که بتوانند هم‌زمان در مشاغل هم‌راستا کار کنند. امنیت شغلی، حقوق ماهیانه، امکانات شغلی متنوع همگی مواردی است که در استودیو می‌توان از آن برخوردار بود ولی استارتاپ‌ها با محدودیت‌هایی برای تامین دستمزد و امکانات روبرو هستند و جذب نیروهای توانا برای آن‌ها مشکل است.

 

۳-مشکلات تأمین مالی

استارتاپ‌ها دارای ریسک بالایی هستند زیرا تنوع ندارند. استارتاپ استودیوها به دلیل راه‌اندازی مداوم استارتاپ‌ها تنوع بیشتری دارند و با به اشتراک‌گذاری منابع مانند استعدادها و سرمایه انسانی، فناوری و پایگاه‌های داده بازاریابی، و راه‌اندازی مداوم استارتاپ‌های گوناگون تنوع بیشتری دارند و در تأمین بودجه کارآمدتر هستند.

 

۴-مشکلات دسترسی به بازارها

یک استارتاپ تک‌نفره معمولاً در تلاش است و زمان بیشتری طول می‌کشد تا در بازارهای وسیع‌تری راه‌اندازی شود، درحالی‌که استارتاپ استودیوها به دلیل منابع مشترک می‌توانند سریع‌تر و ارزان‌تر فعالیت‌های جدید را به‌کارگیرند. این امر به‌ویژه در بازارهای درحال‌توسعه و تکه‌تکه مانند خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی بیشتر صادق است.

 

استودیوها مراکز حمایتی هستند که در روند راه‌اندازی و توسعه اولیه استارتاپ‌ها فعالیت می‌کنند، آن‌ها موانع رشد و توسعه استارتاپ‌ها را شناسایی و راه‌حل‌هایی کاربردی برای این مشکلات ارائه کردند که به خوبی به موفقیت بیشتر استارتاپ‌ها انجامیده است. استودیوهای استارتاپ یا کارخانه استارتاپ با مدل کسب‌وکاری جدیدی در اکوسیستم استارتاپی وارد شده و به حل مشکلات معمول استارتاپ‌ها کمک کرده‌اند و نرخ موفقیت را افزایش داده‌اند.

 

منبع:

startup studio

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *