دوره توسعه مهارت‌های رهبری

منتشر شده 23 خرداد 1400 0 دیدگاه نویسنده مطلب: مهدیه فراهانی

چه چیز در یک سازمان مهم است؟ برای موفقیت چه نیازی داریم؟ دانش؟ تخصص؟ رهبری؟ تجربه مطلوب؟

غالبا وقتی از موفقیت یک کسب‌وکار صحبت می‌کنیم مهارت‌های تخصصی و دانش تخصصی اولین معیارهایی است که درباره آن اشتراک نظر داریم، ولی موفقیت یک سازمان تنها به میزان تخصص و دانش تخصصی نیروی انسانی آن محدود نمی‌شود، برخی از مهارت‌هایی که برای عملکرد مطلوب نیروی انسانی و در نتیجه موفقیت در تیم‌ها و کل سازمان ضروری است مهارت‌های رهبری و از جمله مهارت‌های نرم است که اغلب در توانمندی‌های رهبری و مدیرت نادیده گرفته می‌شود. مهارت‌های نرم شامل مجموعه مهارت‌های مختلفی از جمله کار گروهی، انعطاف پذیری، حل مسئله، خلاقیت، اخلاق کاری، مهارت‌های بین فردی، مدیریت زمان و … است که در هر سطح و جایگاهی موجب توسعه فردی و توسعه تیم‌ها می‌شود.

ما در نارون نتیجه‌گرا هستیم، نتیجه برایمان مهم است و تمام تلاشمان را می‌کنیم که موفقیت نهایی به دست آید، رهبری در نارون به معنی به کار بردن تمام توانایی‌ها برای رسیدن به نتیجه مطلوب است، اما همه می‌دانیم که بدون کار تیمی، بدون رسیدن به تجربه بهتر در محل کار امکان موفقیت و نتیجه گرفتن نیز مهیا نمی‌شود.

پس چطور می‌توان سازمانی موفق داشت؟ مهارت‌های نرم چطور در این موفقیت نقش دارند؟ موفقیت تک تک افراد می‌تواند سازمانی موفق بسازد یا لازم است بدانیم چطور با یکدیگر کار گروهی انجام دهیم تا موفقیت‌هایی برای سازمان به دست آید؟ روابط موثر، گوش دادن موثر، توانایی رهبری و کوچینگ، همه در بهبود فرآیندهای کاری نقش دارند، این موارد و بسیاری دیگر با عنوان مهارت‌های نرم رهبری شناخته می‌شوند.

 

دوره توسعه مهارت رهبری در نارون

توسعه فردی و موفقیت تمامی اعضا در نارون اهمیت دارد، برای هر فرد مسیر شغلی و مسیر توسعه فردی طراحی شده و «توسعه سرمایه انسانی» نارون گام به گام در کنار افراد است تا این مسیر به خوبی طی شود. موفقیت تک تک افراد اهمیت دارد ولی این موفقیت نمی‌تواند موفقیت سازمان باشد اگر احساس و تجربه بهتر را برای تمامی اعضای یک سازمان فراهم نکند. یکی از روش‌ها برای ایجاد تجربه بهتر و طراحی روندهای مطلوب‌تر استفاده از طیف گسترده‌ای از مهارت‌هایی نرم است. دوره «لیدرشیپ بوتکمپ» با این هدف برای مدیران نارون طراحی شده و به کمک آنها اجرا می‌شود تا مهارت‌های نرم در میان مدیران استارتاپ استودیو نارون تقویت شده و به دنبال آن این مهارت‌ها در تیم‌ها نیز رواج پیدا کند.

مدیریت در سازمان زمانی موثر و پیش‌برنده است که رهبران و مدیران آن علاوه بر مهارت‌های تخصصی سایر مهارت‌های رهبری را نیز در خود پرورش دهند. به این ترتیب با توانایی خود می‌توانند علاوه بر رشد شخصی، تیم خود را نیز به سوی موفقیت همراهی کنند. توانایی رهبری چندین ویژگی مختلف شخصیتی و مهارت‌های ارتباطی است و توسعه مهارت‌های نرم نیز در رهبری موفق نقش پر رنگی دارد. موفقیت هر سازمان به رفتار و عملکرد تیم‌ها مرتبط است اما چطور می‌توان با استفاده از مهارت‌‎های نرم عملکرد بهتری از تیم‌ها انتظار داشت؟ مدیران موثر و توانا که مهارت‌های نرم خود را توسعه داده‌اند می‌توانند این مهارت‌ها را در تیم نیز گسترش دهند.

 

مهارت‌های نرم در دوره لیدرشیپ بوتکمپ

مهارت‌های نرم در بسیاری مواقع بر کار گروهی اثر مثبت می‌گذارد، ارتباط موثر میان اعضا را تسهیل می‌کند و خلاقیت را افزایش می‌دهد. رهبری خلاق، هدایت کننده و تحول آفرین بدون توسعه مهارت‌های نرم و افزایش مهارت‌های رهبری امکان‌پذیر نیست.

در نارون برای توسعه مهارت‌های نرم مدیران «لیدرشیپ بوتکمپ» (leadership bootcamps) را برگزار می‌کنیم. لیدرشیپ بوتکمپ سلسله جلساتی است که در آن مدیران مهارت‌های نرم خود را توسعه می‌دهد و «بوتکمپ» به مشارکت، تلاش و فعالیت مدیران در طول این دوره اشاره می‌کند زیرا این دوره تنها یک دوره آموزشی نیست بلکه دوره‌ای عملی برای توسعه مهارت‌هایی است که مدیران نارون پیش از این نیز با آن آشنا بودند ولی اجرای مناسب آن نیازمند تمرین است. مدیران نارون مهارت‌های فنی بالایی دارند ولی با توجه به آنچه گفتیم سرپرستی و مدیریت علاوه بر مهارت فنی بالا، به توانایی مدیران در مهارت‌های نرم نیز نیازمند است. ارتقای مهارت‌های نرمی از جمله ارتباط موثر، بازخورد دادن، شنیدن موثر و کوچینگ بخشی از این مهارت‌ها است که دوره «لیدرشیپ بوتکمپ» بر روی آن متمرکز شده است.

دلیل اصلی برگزاری جلسه‌های آموزشی و مشارکتی بوتکمپ ضرورت ارتقا مهارت‌های نرم (soft skills) در مدیران است که می‌تواند در بهروری مدیران و تیم‌های نارون تاثیرگذار باشد. هرچه مدیران با مهارت کوچینگ بالاتر، توانایی در بازخورد دادن موثر و … با تیم خود تعامل کنند امکان رشد و توسعه تیم و برقراری تعامل سازنده و مناسب نیز افزایش پیدا می‌کند.

 

چطور این جلسات برای نارون راه‌گشا است؟

مهارت‌های رفتاری و رهبری در پیشبرد و هدایت تیم بسیار موثر است. ما در نارون به استقلال و خلاقیت فردی اهمیت می‌دهیم، نقدپذیر هستیم و پذیرای بازخورد از سوی هر فردی در هر موقعیت شغلی، این شرایط به بیان نقد سازنده و بهبود عملکرد سازمان منجر می‌شود، یکی از مهم‌ترین مواردی که در امکان ارائه بازخوردها و ایجاد فضای امن برای بیان نقد موثر است برخورد و شیوه رهبری مدیران است. مهارت‌های رفتاری و رهبری مشوق بیان بازخوردها و موجب برقراری فضای مناسبی در تیم در جهت رشد فردی و توسعه کلی تیم‌ها است.

مدیرانی که خود در ارائه بازخورد روش‌های صحیحی در پیش می‌گیرند، پذیرای شنیدن نظر و گرفتن بازخورد از تیم خود نیز هستند. مهارت شنیدن موثر یکی دیگر از مهارت‌های رفتاری است که به اعضای تیم این اطمینان را می بخشد که درباره مسائل مرتبط با کار بازخورد دهند و نقدهای خود را مطرح کنند. در سایر مهارت‌ها نیز هنگامی که مدیران مهارت خود را توسعه می‌دهند این مهارت به فرهنگ کاری نارون افزوده می‌شود. نارون محیطی امن برای نقد کردن فراهم کرده و در توسعه مهارت‌های نرم مدیران خود قدم برمی‌دارد تا اطمینان و فضای لازم برای ارائه بازخورد در میان تیم‌ها را به وجود بیاورد.

 

چرا دوره توسعه رهبری برای نارون مفید است؟

میانگین سنی نارون ۲۸ سال و میانگین سنی مدیران نارون تنها اندکی از این عدد بیشتر است. مدیران جوان در سازمان‌های جوانی مانند استارتاپ استودیو نارون از مهارت‌های فنی بالایی برخوردارند ولی در نقش مدیریت علاوه بر این مهارت‌های تخصصی، رهبری و مهارت‌‎های نرم مرتبط با آن نیز نقش پر رنگی ایفا می‌کند. مهارت‌های رهبری و رفتاری سهم زیادی در موفقیت مدیران و تیم‌های تحت مدیریت آنها دارد و آموزش در این زمینه‌ها برای مدیران راهگشا خواهد بود.

نارون برای توسعه مهارت‌های رهبری و رفتاری مدیران خود دوره‌های مستمری را تدارک دیده است که در آن برای ارتقای مهارت بازخورد دادن موثر، کوچینگ، شنیدن موثر و سایر مهارت‌های نرم برنامه‌ها و آموزش‌هایی در نظر گرفته شده و همچنین تمرین‌های عملی برای کاربردی کردن این دوره نیز در نظر گرفته شده است. این دوره با با رویکرد آمیخته (Blended) طراحی شده است که علاوه بر آموزش مهارت‌های نرمی که معمولا ما در آنها آموزش نمی‌بینیم و بر اساس تجربه خود عمل می‌کنیم از دانش و تجربه و داستان موفقیت و شکست شرکت کنندگان و یاددهی متقابل هم استفاده کنیم.

 

ویژگی اعضای نارون همدلی، شفافیت و علاقمندی به یادگیری است و مدیران نارونی نیز با تاکید بر توانمندسازی افراد تیم همدلانه مسیر رشد و توسعه تیم خود را راهبری می‌کنند. دوره بوتکمپ به مدیران کمک می‌کند با نگاهی دوباره به توانمندی رهبری خود و تمرین مهارت‌های نرم در این مسیر قدرتمندتر گام بردارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *