جلسه‌های چپتر در نارون

منتشر شده 8 شهریور 1400 0 دیدگاه نویسنده مطلب: مهدیه فراهانی
Blag post Chapter

قبل از آنکه چپتر را تعریف کنیم، بهتر است بگوییم دلیل به وجود آمدن آن چیست؟ چرا چپتر؟ در یک جمله ساده می‌توان گفت که چپترها برای این به وجود آمدند که چرخ را دوباره از نو اختراع نکنیم. تاریخ شکل‌گیری رویکرد چابک به یک روز بهاری و یک برنامه تفریحی اسکی برمی‌گردد.

وقتی در سال ۲۰۰۰ اولین ایده‌پردازان رویکرد چابک برای تفریح به اسکی رفتند و آنجا بود که ایده رویکرد چابک متولد شد. ۱۷ نفری که مانیفست اجایل را از این برنامه اسکی تفریحی به خانه بردند انقلابی در روش کار برنامه‌نویسان ایجاد کردند. پیش از این اتفاق برنامه‌نویسان زمان زیادی را برای یک محصول صرف می‌کردند و در نهایت کارفرما یا کاربر نمی‌توانست با آن ارتباط برقرار کند. اجایل راه‌حلی برای انعطاف‌پذیری بیشتر و سرعت بالاتر در تغییر و توسعه محصول بود. برای عملی کردن چنین ساختار انعطاف‌پذیری چپتر و بسیاری شیوه‌های عملی دیگر به وجود آمد. نام چپتر را اسپاتیفای دوست‌داشتنی انتخاب کرد. ولی از این شیوه

 

مانیفست اجایل

ساختار چابک برای حل مشکلات روندهای کاری گذشته برنامه‌نویسان ایجاد شد و ۴ اصل اساسی دارد. ۴ اصل اجایل بر روی کارآمدی و سرعت عمل متمرکز است. اولویت در رویکرد اجایل بر افراد و تعامل میان آن‌ها و مشارکت است. کاربردی بودن و قابل استفاده بودن محصول و تغییر مداوم به جای استفاده از شیوه‌های قبلی نیز در چنین رویکردی اولویت دارد.

 

 

مانیفیست اجایل

 

ساختار مناسب رویکرد چابک

رویکرد و ایده اجایل با ساختار قبلی و قدیمی سازمان‌ها هماهنگ نبود. بنابراین ساختار منعطف‌تری که امکان مشارکت و سرعت عمل بیشتری در آن وجود داشته باشد برای این رویکرد به وجود آمد. در قلب ایده اجایل نوع دیگری از ساختار تیم به شکلی متفاوت از ساختار سازمان‌های قدیمی وجود دارد، یعنی افراد وارد محیط کاری با چارچوبی جدید می‌شوند. نکته مهم این است که این چارچوب بسته به نیازها، نقاط ضعف، محصولات و مصرف‌کنندگان ممکن است از محیط کاری به محیط کار دیگر تغییر کند.

همراه با اجایل مفاهیم دیگری نیز هم به وجود آمدند، کلماتی مثل اسکرام، اسکواد، چپتر، اسپرینت و رترو و … . اکثر این واژه‌ها را اسپاتیفای و ساخت و اشاعه داد و جالب است بدانید که سازمان‌های دیگر هم این کار را انجام دادند که البته اسامی آن‌ها ‌به‌اندازه اسم‌های اسپاتیفایی همه‌گیر نشد. اسم‌هایی مثل Crew, Party, Unit, Faction, Troop, Lineup. دلیل ساخت این اسامی مفهومی به نام «پادیادگیری» است، یعنی معرفی لغت‌های جدید برای پارادایم شیفت از یادگیری‌ها و عادت‌های گذشته به روش‌های جدید انجام کار. با اسامی جدید از مقایسه مداوم میان روش قدیمی و روش جدید در ذهن جلوگیری می‌کنیم. طرز تفکر اجایل و ساختار جدید نیازمند نوع جدیدتری از ارتباطات میان فردی و تیمی است که با این اسامی و مفاهیم شکل گرفته است.

 



نارون چگونه کار می‌کند؟



 

یکی از این مفاهیم، مفهوم چپتر است، در نارون افرادی با زمینه تخصصی و کاری یکسان در تیم‌های مختلف کار می‌کنند، تیم‌های مختلف و استارتاپ‌های ما برنامه‌نویس فرانت-اند، برنامه‌نویس بک‌اند و مدیر محصول، طراح محصول و بازاریاب و .. دارند که هر کدام به صورت جداگانه در تیم خود بر روی پروژه‌ای فعالیت می‌کنند. هر کدام از این افراد در زمینه تخصصی مشترک فعالیت‌ها و پروژه‌های متفاوتی را انجام می‌دهند و تجربه‌ها مختلفی به دست می‌آورند، با اشتراک‌گذاری این تجربه‌ها

برای مثال فرض کنید چند نجار بر روی پروژه‌های مختلف کار می‌کنند، وسیله کار همه آنها اره است و هر کدام از انواع اره‌ها برای ساخت صندلی یا میز یا … استفاده می‌کنند. نجارهایی که می‌خواهند در کار خود حرفه‌ای شوند و راه‌حل مشکلات را پیدا کنند هفته‌ای یکبار با هم‌صنف‌های خود دور هم جمع می‌شوند و با یکدیگر کتابی کاربردی درباره نجاری می‌خوانند و اطلاعات خود را به‌روز نگه می‌دارند و درباره جدیدترین ابزارهای نجاری روز صحبت می‌کنند و درباره مشکلاتی که در هفته گذشته در کار با آن روبرو شدند یا راه‌حل‌هایی که یافتند صحبت می‌کنند. به این ترتیب همه افراد یک صنف یا با یک تخصص در این جلسه‌های هفتگی دانشی از یکدیگر می‌آموزند و دانش و تجربه خود را به دیگران انتقال می‌دهند.

چپترها وقتی کارایی دارندکه بر اساس اصول خاصی برگزار شوند، هدف و مسیر آن برای همه مشخص و روشن باشد و همه افراد در آن مشارکت داشته باشند و چپتر محدود به جلسه هفتگی یا دوهفته‌ای نباشد و از طریق روش‌های ارتباطی مختلف در فاصله بین دو جلسه چپتر ارتباط میان افراد حفظ شود.

 

چپتر رویکرد اجایل

اهداف چپترهای نارون

حدود یکسال از راه‌اندازی استارتاپ استودیو نارون گذشته و پنج استارتاپ مختلف در نارون فعال هستند، چپترها به متخصص‌های مختلفی که در این پنج استارتاپ پروژه‌های خود را اجرا می‌کنند کمک می‌کند دانش و تجربه خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند، از یکدیگر بیاموزند و به یکدیگر یاد دهند. در رویکرد اجایل مفهوم تیم چند منظوره یا Squad  وجود دارد. Squad یعنی تیمی که با قابلیت‌های تخصصی مختلف طراحی شده است تا به طور جمعی برای ارائه خودکار خروجی که نیاز مشتری را برآورده می‌کند ، کار کند. این تیم‌ها در نارون استارتاپ‌های مختلف ما هستند.

چپترها مانند چسبی عمل می‌کنند که تیم‌های مختلف (Squads) را در سازمان به یکدیگر متصل می‌کنند. در این شیوه جدید کار، کارمندان یک سازمان با توجه به قابلیت‌ها و توانایی‌های خاص خود با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند، تجربه و تخصص خود را به اشتراک می‌گذارند، یاد می‌گیرند، معاشرت می‌کنند و توانایی‌ها و مهارت‌های خاص خود را توسعه می‌دهند. ما در جلسه چپتر نارون به دنبال اهداف زیر هستیم:

 

اهداف چپتر نارون

استفاده از تجربه‌ها

استفاده از تجربه یکدیگر برای جلوگیری از تکرار راه‌های اشتباه در حل مسائل یکسان بر روی پروژه‌های مختلف اولین هدف چپتر است. هر یک از اعضای چپتر تجربه‌های یک هفته خود و راه‌هایی که به شکست یا موفقیت منجر شده را در چپتر مطرح می‌کنند تا دیگران نیز بتوانند از این تجربه استفاده کنند و مسیر رسیدن به موفقیت کوتاه‌تر و سریع‌تر شود.

 

ارتقا دانش فنی

یکی از اهداف چپتر ارتقا سطح دانش فنی و تخصصی افراد است. ممکن است مدتی طولانی بر روی یک پروژه و با استفاده از ابزارهایی قدیمی یا سنتی فعالیت‌های تکراری انجام داده شود که با به‌روز نگه داشتن دانش و دوری از تمرکز بر روی یک موضوع می‌توان ابزار و دانش و مسیرهای جدید، ساده، کاربردی و راحت‌تر را آموخت.

 

ایجاد محیط صمیمی

در جلسه‌های چپتر فضایی صمیمی برای گفتگو ایجاد می‌شود. هدف دیگر این جلسه‌ها ایجاد محیطی صمیمی برای همکاری و گپ‌وگفت تخصصی، آموزش حرفه‌ای و افزایش جنبه لذت بردن از کار است.

 

تهیه Source Code

برنامه‌نویسان به منابع کدی نیاز دارند که اجرای فعالیت‌های مختلف در پروژه‌ها را تسریع کند. تولید سورسی کارآمد و کاربردی از فعالیت‌های جاری و قبلی برای استفاده در پروژه‌های آینده و جلوگیری از دوباره‌کاری یکی دیگر از اهداف چپتر است.

 

ساختار چپتر در نارون

چپترهای نارون به صورت هفتگی در روزهای دوشنبه برگزار می‌شود. این جلسه دو ساعته ساختاری منظم دارد و با استفاده از مستندات تهیه شده گذشته که در ابزار مستندسازی نارون یعنی moon جمع‌آوری شده و برنامه آموزشی مدونی پیش می‌رود. بخش یادگیری و آموزش آن از سوی اعضای چپتر و به صورت دوره‌ای انجام می‌شود و بخشی از جلسه نیز به یادگیری از طریق انتقال تجربه‌ها اختصاص یافته است.

 

 

مستندسازی

با مستند کردن فعالیت‌های هفته‌های گذشته در چپترها و به اشتراک‌گذاری آن با بقیه در moon ابزار مستندسازی نارون اسناد کاربردی و مفیدی ایجاد می‌شود.

 

بررسی

همه اعضای چپتر نوشته‌های دیگران را در moon می‌خوانند و سوالات و نکات مرتبط با آن را یادداشت می‌کنند.

 

تبادل اطلاعات

سوالات و نکاتی که از یادداشت‌های دیگران در ذهن اعضای چپتر شکل گرفته مطرح شده و درباره آن گفتگو می‌شود.

 

یادگیری

به محتوای آماده شده برای جلسه چپتر پرداخته می‌شود. این محتوا می‌تواند خواندن کتاب یا مقاله یا ارائه یک مطلب آموزشی توسط اعضای چپتر باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *